donderdag 4 november 2010

Samenvatting Folkert Haanstra

Folkert Haanstra
De Hollandse Schoolkunst

Bestaat uit kinderkunst, schoolkunst en professionele kunst.

Feldman:
Culturele kunst: burgers moeten een bepaald niveau bereiken
Vakmatige kunst: Ontwikkeling van de professionelen
Idiosyncratische: Klein aantal mensen met een hoog niveau
Unieke: mensen met een unieke prestatie

Authentiek leren: betekenisvol en inzichtelijk leren in een sociale context.

Schoolkunst is gelijk aan een Authentieke Kunst educatie. Haanstra is op zoek naar de mogelijkheden en de beperkingen van de authentieke kunsteducatie.

Artur Efland→ waarom westerse landen een eigen stijl hebben b.v. de schoolkunst valt niet samen met de leefomgeving en de professionele kunst.
Hij vindt dat kunst eerder gaat om het motorische dan om de intellectuele activiteit. Leerkrachten hoeven niet veel meer af te weten van het kunst vak dat ze geven. Vanaf de jaren 70 weinig veranderd. Dit alles is alleen niet empirisch onderzocht.

Brester→ niet alleen beeldend maar ook muziek dans drama enz.
Muziek is heel gericht studeren. Productie gerichte aanpak. Allemaal zeer voorgekookt.
De vrije benadering is wanneer je je best gedaan hebt is het al wel goed genoeg.

Constructivisme:
actief construerend proces. Intrinsieke motivatie. Nieuwe kennis wordt ingepast in de bestaande cognitieve structuur.

Authentiek leren:
1. productieve leeromgeving
2. leefwereld + voorkennis
3. onderlinge communicatie en samenwerking

Primair onderwijs
Kunstzinnige oriƫntatie van de 25 klokuren worden er 3 uur kunstzinnige vakken besteed. Grotendeels van deze tijd is teken en handvaardigheid. Er blijft nauwelijks over voor het audiovisuele.

Voortgezet onderwijs:
Meer nadruk op de theorie en de beschouwing. Veel kenmerken van het authentiek leren.
Actief leren. Leerlingen bouwen zelf hun kennis en vaardigheden op. Er is ruimte voor zelfstandig werken. Leerlingen nemen zelf het initiatief.

Tweede fase:
Meer nadruk op het theoretische, de beschouwing en de didactiek

Ckv:
1. Leerlingen moeten zelf ervaren wat kunst en cultuur is → naar een voorstelling.
2. Thema’s waaruit gekozen kan worden.
3. De Praktische activiteiten.

Problemen:
Veel jongeren zien het nut van kunst niet in.
Schrijven van verslagen toept weerstand op. Deskundigen vragen zich ook af of het schrijven van verslagen een toegevoegde waarde geeft aan het vak.

Vele leerkrachten vinden alles prima zolang leerlingen maar plezier in het vak hebben. Ook hier veel weerstand. Men ziet het plezier hebben als gemakzucht.

Belangrijke kenmerken van authentiek leren kunnen beter als richtlijnen worden beschouwd. Zodat er rekening gehouden kan worden met de behoefte en capaciteiten van de leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten